Tulipa viime viikonloppuna (29.–30.10.) piipahdettua Berliinissä. Siellä järjestettiin valokuvausalan Gulf Photo Plus -seminaariperheeseen kuuluvien pienempien, viikonlopun mittaisten PopUp-seminaarien tapahtuma. Seminaari oli toista kertaa Euroopassa. Edellisellä Euroopankierroksellaan tapahtuma oli ollut Lontoossa.
Mutta nyt siis Berliinissä.
Tilaisuus oli pystytetty 20 vuotta suljettuna olleeseen, mutta jokin aika sitten uudelleen avattuun Kino Babylon -elokuvateatteriin. Teatteri lienee, ainakin rekvisiitasta päätellen, ollut muinoin legendaarisen elokuvaohjaaja Ernst Lubitschin vakiopaikkoja.
Paikalle oli hankkiutunut yli 200 valokuvauksen ammattilaista ja innokasta harrastajaa. Ja syystäkin, sillä tapahtuman kouluttajina ja esitelmöitsijöinä oli neljä alan kansainväliseen huippuun lukeutuvaa kuvaajaa.
McNally & Arias
Lauantain aloitti National Geographicissa, Sports Illustratedissa, Newsweekissä, Lifessa ja monissa muissa kansainvälisesti tunnetuissa julkaisuissa pitkän uran tehnyt Joe McNally kertomalla, miten hän valmistautuu kuvauksiin ja rakentaa niin kuvaustilanteen kuin kohteensa valaisunkin.
Iltapäivällä estradin otti haltuunsa Zack Arias, erityisesti USA:ssa mainetta niittänyt niin journalistisen kuin kaupallisenkin kuvan ammattilainen. Zack on erikoistunut musiikki- ja viihdealan kuvaustöihin, mutta tekee kyllä myös muitakin toimeksiantoja.
Zack kertoi paitsi omasta tavastaan valaista kuvia, myös erityisesti siitä, miten kuvaustapahtuma saadaan sujumaan mahdollisimman jouhevasti – aina kuvaukseen valmistautumisesta kuvattav(a/ie)n ohjaamiseen ja jatkuvan, hyvän kontaktin ylläpitämiseen.
Heisler & Hobby
Sunnuntaina aamu alkoi itse gurun johdatuksella. Vuorossa oli journalistisen henkilökuvan ja muotokuvan kiistattomana ykkösnimenä pidetty Gregory Heisler. Muun muassa yli 70:tä ikonista Time-aikakauslehden kansikuvaa ansiolistallaan pitävällä Heislerilla on osaamista ja kokemusta, joka antaa vankan perustan, mistä neuvoa.
Nykyään suuri osa Gregin ajasta menee opetustyöhön Syracusen yliopiston journalistisen valokuvauksen linjalla.
Greg Heisler puhui erityisesti kohteen ja tämän kuvausympäristön välisestä suhteesta, joka pitäisi ottaa huomioon paitsi kuvan sommittelussa, myös erityisesti kohteen valaisussa. Esityksensä lopuksi Greg järjesti pienen havaintoesityksen, miten yhdellä tavallisella neljän kympin loisteputkivalaisimella tehdään huippuluokan studiokuvan valaisu.
Iltapäivällä puheenvuoron otti valokuvaajien keskuudessa suositusta Strobist-blogista tuttu Baltimorelainen lehtikuvaaja David Hobby.
Kun muut esiintyjät olivat keskittyneet hyvin pitkälti kuvaamisen käytännön kysymyksiin, David käsitteli – hieman totutusta aihepiiristään poiketen – luovuutta, sen ylläpitämistä ja ruokkimista sekä sitä, miten ja mistä valokuvaaja voi synnyttää itselleen uusia tulovirtoja.
Ekstraa
Varsinaisten ”virallisten” esitysten jälkeen oli sunnuntai-iltana vielä tarjolla tilaisuuden sponsoreihin kuuluneen Fujifilmin järjestämä ylimääräinen luento, jossa Zack Arias puhui suosiotaan kovasti kasvattaneesta katukuvauksesta.
Kaiken tavanomaisemman teknisen asian päällä ehkäpä mielenkiintoisinta antia olivat Zackin kertomukset siitä, miten hän itse löytää mielenkiintoisimmat kohteensa ja miten hän selviytyy aina toisinaan – väistämättä – vastaan tulevista hankalista tilanteista (kolme niksiä, joilla vältät uhkaavan selkäsaunan 🙂 ).
Kaiken kaikkiaan viikonloppu oli perin antoisa ja erinomaisen inspiroiva ja innostava. Reissun ehkäpä parhaisiin anteihin kuului ehdottomasti osallistujien tilaisuus keskustella ja vaihtaa ajatuksia kouluttajien kanssa myös vapaamuotoisemmissa puitteissa lauantain yhteisessä illanvietossa.